Hva er historie for deg?

Under finner du et enkelt opplegg som tar utgangspunkt i elevenes forkunnskaper.
Hensikten er først og fremst å stimulere til en samtale om hva historiefaget inneholder og noen av de mulige innfallsvinkler en kan ha til faget.

Framgangsmåte

1) Be elevene tenke ett minutt på hva historie er for dem.

2) Lag et tankekart på tavla der elevene selv fyller ut stikkordene. Tankekartene vil selvfølgelig bli ulike avhengig av de individene som deltar. Under ser du en variant av hvordan tankekartet kan bli:
Tankekart hva er historie

Allerede her er det svært mange gode stikkord som kan føre til gode samtaler om hva faget er, om hva elevene har med seg av forkunnskaper om hva de syns om faget og kanskje også om hvordan de håper dere skal arbeide med faget. Samtidig kan stikkordene være veldig sprikende. Dette får frem at historiefaget handler om mange aspekter.

3)  Be elevene om å kategorisere stikkordene.
·     Hva handler de ulike stikkordene om?
·     Er de forskjellige?
·     På hvilken måte kan elevenes refleksjoner rundt ordet «historie» hjelpe oss til å forstå hva historiefaget dreier seg om?

Vi har under forsøkt oss på kategorisering av stikkordene fra tankekartet over, og her er resultatet:
Kategorier

En slik kategorisering bør foregå sammen med elevene.
De kan selv foreslå kategorier og de kan selv (i plenum eller i grupper) forsøke å plassere stikkordene riktig.

Refleksjon

Det viktigste her er ikke hvilke kategorier stikkordene samles i eller om elevene foreslår «gale ting», men heller samtalen og diskusjonen som forhåpentligvis foregår mens elevene prøver.

Gjennom en slik samtale kan en øke elevenes forståelse for hva historiefaget er, og en kan stimulere til fruktbare diskusjoner rundt hvorfor vi har de oppfatningene vi har både av faget, men også av fortiden. Ikke minst kan en få fram at historie også i stor grad handler om tolkning, og at vår oppfattelse av historien ofte kan diskuteres. (Er for eksempel en revolusjon en revolusjon og dermed faktisk, eller er det vi omtaler som revolusjoner tolkninger av fortiden?)

Gjennom å diskutere faget på denne måten, er en samtidig innom sentrale mål i læreplanen, enten det gjelder hendelser i historien, fortolkning og forståelse eller ferdigheter i drøfting. Det kan kanskje også introduseres for elevene.

Våre kategorier og plassering av stikkord kan absolutt diskuteres, og det er også noe av poenget med dette opplegget. I denne oppstarten finnes ingen fasit, hverken for lærer eller elev. Det tror vi kan bidra til å gjøre faget mer tilgjengelig for elevene, og det kan bidra til gode samtaler mellom lærer og elever.

Legg igjen en kommentar