Eksamen: Tips til samtalen

Samtalen som følger elevens presentasjon, oppleves veldig forskjellig sett fra eksaminators/sensors side og elevenes. Elevene har ofte forberedt seg grundig til presentasjonen, men mindre til samtalen. Enkelte elever kan nok trekke et lettelsens sukk når de er ferdige med sin presentasjon, mens eksaminator og sensor gjerne tenker at nå starter den vesentligste delen av eksamen.

For å få til en god og konstruktiv samtale der elevene får vist mer av sin kompetanse, foreslår vi her noen tilnærminger til samtalen.

1. Gi eleven en kildeutfordring
Gi eleven en kilde som har relevans for temaet for presentasjonen, og be eleven om å relatere den til temaet han/hun har snakket om. Er det snakk om en tekstbasert kilde, bør den være kort. Kanskje vil bilder være vel så egnet til dette?

2. Be elevene om å reflektere over om han/hun kunne ha tatt andre valg
”Hvis vi nå ser på problemstillingen din igjen, er det noe du nå ville gjort annerledes? Ville du stilt andre spørsmål eller vinklet spørsmålet på en annen måte?”

3. Spør om flere/større perspektiver
”Kan vi samtale litt om 1900-tallet? Kan vi periodisere århundret?Hva var de store spørsmålene i dette århundret?”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s