Kapittel 16: Den kalde krigen

Undervisningsopplegg:

  • Hvordan jobbe med kapitlet
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • Cuba-krisen
    • Undervisningsopplegg der elevene skal lage et avisoppslag om dramatikken fra oktoberdagene 1962. Avsluttende refleksjonsoppgaver vedlagt. Omfang: ca. 90 minutter.
  • Debatt om EU
    • Undervisningsopplegg der elevene skal arbeide med EU og de ulike holdningene som finnes til institusjonen. Fint som muntligtrening og for å trene på multiperspektiv. Omfang: ca. 90 minutter.
  • Europakart
    • Undervisningsopplegg der elevene skal arbeide med utgangspunkt i kartskisser for å visualisere de endringene som har skjedd i Europa etter andre verdenskrig. Refleksjonsspørsmål tilknyttet. Omfang: ca. 45 minutter.
  • EUs institusjoner
    • Undervisningsopplegg der elevene skal arbeide med de ulike institusjonene EU består av, og for eksempel med utgangspunkt i Anne Engers essay (på Perspektivers nettressurser) drøfte hvor demokratisk disse er. Passer som fordypningsstoff. Omfang: ca. 45 minutter)
  • Nord-Korea
    • Undervisningsopplegg der elevene skal tolke et bilde (fra Perspektiver, side 401) og vurdere hvordan dette kan brukes som en historisk kilde. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Oppstart
    • Undervisningsopplegg som skal aktivisere elevenes forkunnskaper om perioden. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Oppsummering
    • Et litt morsomt undervisningsopplegg der elevene oppsummerer perioden gjennom å gjennomføre en «Hvem skal ut»-konkurranse. Omfang: ca. 45 minutter.
  • SPØKT
    • Undervisningsopplegg der elevene ved hjelp av SPØKT-modellen skal beskrive ulike sider ved den kalde krigen. Omfang: 1-2 skoletimer (kan avgrenses og utvides).

Ekstra kilder:

  • Essay: Anne Enger: «Om EU, demokrati og … «
    • Essay der Enger drøfter EU som fredsprosjekt (som svar til Støres essay i Perspektiver) og ser på det hun mener er demokratisk underskudd i institusjonen. Drøftingsoppgaver avslutningsvis.

Filmklipp:

Tidslinje uten hendelser:

k16

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 16» – kortoggodtperspektiver_kap16
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene»
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Andre undervisningsopplegg:

Dialog duk: diskuter en problemstilling:

dialogduker_kap16 Den kalde krigen

dialogduker_kap16_b Årsaker til Sovjetunionens fall

Forfatterne forteller

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s