Undervisningsopplegg:
- Hvordan jobbe med kapitlet
- Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
- Cuba-krisen
- Undervisningsopplegg der elevene skal lage et avisoppslag om dramatikken fra oktoberdagene 1962. Avsluttende refleksjonsoppgaver vedlagt. Omfang: ca. 90 minutter.
- Debatt om EU
- Undervisningsopplegg der elevene skal arbeide med EU og de ulike holdningene som finnes til institusjonen. Fint som muntligtrening og for å trene på multiperspektiv. Omfang: ca. 90 minutter.
- Europakart
- Undervisningsopplegg der elevene skal arbeide med utgangspunkt i kartskisser for å visualisere de endringene som har skjedd i Europa etter andre verdenskrig. Refleksjonsspørsmål tilknyttet. Omfang: ca. 45 minutter.
- EUs institusjoner
- Undervisningsopplegg der elevene skal arbeide med de ulike institusjonene EU består av, og for eksempel med utgangspunkt i Anne Engers essay (på Perspektivers nettressurser) drøfte hvor demokratisk disse er. Passer som fordypningsstoff. Omfang: ca. 45 minutter)
- Nord-Korea
- Undervisningsopplegg der elevene skal tolke et bilde (fra Perspektiver, side 401) og vurdere hvordan dette kan brukes som en historisk kilde. Omfang: ca. 45 minutter.
- Oppstart
- Undervisningsopplegg som skal aktivisere elevenes forkunnskaper om perioden. Omfang: ca. 45 minutter.
- Oppsummering
- Et litt morsomt undervisningsopplegg der elevene oppsummerer perioden gjennom å gjennomføre en «Hvem skal ut»-konkurranse. Omfang: ca. 45 minutter.
- SPØKT
- Undervisningsopplegg der elevene ved hjelp av SPØKT-modellen skal beskrive ulike sider ved den kalde krigen. Omfang: 1-2 skoletimer (kan avgrenses og utvides).
Ekstra kilder:
- Essay: Anne Enger: «Om EU, demokrati og … «
- Essay der Enger drøfter EU som fredsprosjekt (som svar til Støres essay i Perspektiver) og ser på det hun mener er demokratisk underskudd i institusjonen. Drøftingsoppgaver avslutningsvis.
Filmklipp:
- Omvendt undervisning: «Den kalde krigen»
- Film der en lærer oppsummerer emnet «Den kalde krigen» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
- «Hjelpeaksjon Ungarn»
- Filmklipp om norsk hjelpeaksjon til Ungarn, blant annet med Gerhardsens tale (02:04 minutter).
- «Gerhardsen taler»
- Gerhardsens tale om hjelpeaksjonen i Ungarn (01:17 minutter).
- «Demonstrasjon i Ungarn»
- Bilder fra demonstrasjoner i Oslo i forbindelse med situasjonen i Ungarn (00:31 minutter).
- «Cubakrisen»
- Film om Cubakrisen (10:28 minutter)
- «Atombomben»
- Film som skal vise virkningen av en atombombe (01:03 minutter).
Tidslinje uten hendelser:
Oppsummeringer:
- «Kort og godt, kapittel 16» – kortoggodtperspektiver_kap16
- Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
- «Fullfør fordi-setningene»
- Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.
Andre undervisningsopplegg:
Dialog duk: diskuter en problemstilling:
dialogduker_kap16 Den kalde krigen
dialogduker_kap16_b Årsaker til Sovjetunionens fall
Forfatterne forteller