Kapittel 13: Fra selvstendighet til krig og kriser

Undervisningsopplegg:

  • «Hvordan jobbe med kapitlet»
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • «Forklar begrepene»
    • Undervisningsopplegg der elevene arbeider med å definere og forklare viktige begreper fra kapitlet. Skjema vedlagt. Omfang: ca. 40 minutter.
  • «Fritt etter hukommelsen»
    • Et litt morsomt undervisningsopplegg der elevene skal oppsummere emner fra kapitlet «fritt etter hukommelsen». Krav til hvilke begreper som skal med er vedlagt. Omfang: ca. 25 minutter.
  • « Lag et historisk oppslag»
    • Undervisningsopplag der elevene etter en mal skal lage et oppslag (en slags veggavis) over sentrale hendelser fra perioden. Gruppeoppgave. Omfang: ca. 30 minutter (kan utvides)
  • «Virkninger i Norden»
    • Undervisningsopplegg der elevene skal arbeide med hvilke virkninger krigen fikk for Norge og Norden. Forslag til avsluttende plenumssamtale vedlagt. Omfang: ca. 40 minutter.

Filmklipp:

Tidslinje uten hendelser:

k13

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 13» – kortoggodtperspektiver_kap13
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene»
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s