Oppsummer et tema eller en periode med historiespillet!
I dette undervisningsopplegget spiller elevene mot hverandre, og det er også elevene som lager spørsmålene.
Spillet er en annerledes, lærerik og morsom måte å oppsummere et tema.
Last ned spillbrettet her: HISTORIESPILLET
Spillbrettet kan lastes ned ( HISTORIESPILLET) og skrives ut til elevene. Med dette spillet kan elevene repetere periodene de har jobbet med på en lærerik og annerledes måte.
Spørsmålene elevene får underveis, må de selv lage. Dette bevisstgjør elevene. Velg et kapittel eller et tema for hva spillet skal handle om.
Selve spillet foregår i følgende faser:
1. Forberedelser:
Du trenger noe som kan fungere som brikker (et kronestykke, en brukskork eller lignende), en terning og skrivesaker.
2. Første time: Lage spørsmål
Del inn klassen i grupper på 2-3 elever. I første del av økta (ca. 45 minutter) skal elevene lage 15 spørsmål til motstanderlaget. De bør også skrive ned svaret på egne oppgaver.
Lag gjerne spørsmål med ulike kategorier:
– å forklare en hendelse uten å bruke begrepet
– hvem skal ut?
– i hvilket år?
– kjent person: “hvem er dette”?
– hvilken hendelse?
Her finner du oppsummeringsark til alle kapitlene. På disse finner du oppgaver og svar dere kan bruke som utgangspunkt.
3. Andre time: Spill!
Brettet fungerer på vanlig måte ved at elevene flytter etter hva terningen viser, samt at de må besvare spørsmål om de lander på ruter med spørsmålstegn. Ved rett svar, kan de kaste terningen på nytt, ved feil går turen til det andre laget. 6-er på terningen gir ikke ekstrakast. Om brikken lander på de røde feltene, må de tilbake til start. Og ikke helt overraskende, førstemann i mål vinner.
Lykke til!