Når skjedde det?

En enkel «kronologilek».

Dette er en forhåpentligvis litt morsom øvelse som samtidig fungerer for å sjekke ut elevenes forkunnskaper i faget. I dette opplegget er det først og fremst forståelsen av
kronologi som testes. Elevene bør ikke ha tilgang til hjelpemidler under dette arbeidet.

Framgangsmåte

1) Under finner du en rekke kort som kan kopieres opp og klippes ut. To og to elever kan sitte sammen, og hver toergruppe får en bunke med kort hver.

2) Be elevene plassere kortene (hendelsene) i kronologisk rekkefølge.

Gå gjerne rundt til de ulike gruppene for å se hvordan det går/diskutere eventuelle vanskeligheter/feil. På denne måten får du på en enkel og rask måte oversikt over hvilke forkunnskaper elevene har. Klarer elevene dette? Kan de grunngi sine valg? Hvilke hendelser skaper størst problemer?

3 ) Be elevene lage en tidslinje under kortene der det står ca. årstall for de ulike hendelsene. Klarer de å tidfeste hendelsene? Hvor store forkunnskaper har elevene om emnene?

4) Neste oppgave kan være at elevene skal vurdere om noen av hendelsene henger mer sammen enn andre.
Er det noen av hendelsene det er en direkte sammenheng mellom? Hva grunngir elevene sine valg med?

5) Kort skriveoppgave (1)
Be elevene skrive 1–2 setninger om hva som kjennetegner de ulike hendelsene på tidslinjen sin.

6) Kort skriveoppgave (2)
I Perspektiver, på side 594, har Knut Nærum skrevet et essay om norsk historie «fritt etter hukommelsen». Be elevene skrive en tilsvarende tekst om hendelsene de har på tidslinjen.

Omfang: Det kan være lurt å begrense denne, for eksempel til ca. 1/2 side, for å bevare det lystbetonte og morsomme knyttet til oppgaven.

Refleksjon

Hvilke forkunnskaper har elevene til hendelsene dere skal jobbe med det neste året? Hvilke hendelser er kjente, hvilke er ukjente? Hvor kan du som lærer starte arbeidet for at alle elevene skal henge med?
Er det store skiller i klassen? På hvilken måte bør en differensiere?
Har elevene forstått noen av de lange linjene i faget? Ser de at noen hendelser henger mer sammen enn andre?
Hva sier alle disse ulike hendelsene om tidsspennet i faget?
Det er også mulig å drøfte hva kronologi er, at det bare er en av flere måter å arbeide med  faget på.

Kort til Når skjedde det:
Last ned kortene, pdf: skolestart_kort_kronologi

nårskjeddedet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s