Kapittel 11: Første verdenskrig

Undervisningsopplegg:

  • «Hvordan arbeide med kapitlet?» Hvordan jobbe med kapitlet
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • «Forklar begrepene» Første verdenskrig, Forklar begrepene, side 284
    • Oppgave der elevene ved hjelp av et skjema skal definere viktige begreper fra perioden. Omfang: 30 – 45 minutter.
  • «Skriv et leserinnlegg»Første verdenskrig, Leserinnlegg, side 298
    • Undervisningsopplegg der elevene bes om å skildre synet på Versaillestraktaten fra ulike sider gjennom å skissere ulike leserinnlegg. Refleksjonsspørsmål vedlagt. Omfang: ca. 45 minutter.
  • «Miniutstilling» Første verdenskrig, Miniutstilling, side 292
    • Undervisningsopplegg der elevene skal samle alternative kilder (bilder, tekster, plakater osv. fra nettet) for å presentere en side eller et fenomen fra første verdenskrig. Presentasjonsform er «miniutstilling»/veggavis. Krav til kildebeskrivelse vedlagt. Omfang: ca. 90 minutter.
  • «Oppsummering» Første verdenskrig, Oppsummering, side 299
    • Undervisningsopplegg der elevene arbeider med årsaker til og virkninger av første verdenskrig – og må begrunne sine påstander. Omfang: ca. 45 minutter.
  • «Quiz» Første verdenskrig, Quiz, side 284
    • Enkelt undervisningsopplegg der elevene både lager spørsmål og utfordrer andre til å svare på dem om temaet «Første verdenskrig». Omfang: ca. 45 minutter.
  • «Ta stilling til en påstand» Første verdenskrig, Ta stilling til påstander, side 284
    • Undervisningsopplegg der lærer leser opp en rekke (vedlagte) påstander, og elevene skal ta stilling til om de er enige eller uenige – og må begrunne valget sitt. Omfang: ca. 15. minutter.
  • «Tolk en tabell» Første verdenskrig, Tolk en tabell, side 296
    • Undervisningsopplegg der elevene med utgangspunkt i noen spørsmål skal tolke den vedlagte kilden om dødsfall under første verdenskrig. Omfang: ca. 45 minutter
  • «Tolk et bilde» Første verdenskrig, Tolk et bilde, side 289
    • Undervisningsopplegg der elevene bes tolke et bilde fra Perspektiver (side 289). Hjelpespørsmål vedlagt. Omfang: ca. 20 minutter.
  • «Virkninger av første verdenskrig» Første verdenskrig, Virkninger, side 299
    • Undervisningsopplegg der elevene skal vurdere virkningene av første verdenskrig i flere av de involverte landene. Skjema med forslag vedlagt. Omfang: ca. 45 minutter.

Filmklipp:

  • Omvendt undervisning: «Første verdenskrig»
    • Film der en lærer oppsummerer kapitlet «Første verdenskrig» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
  • «Livet bak frontene»
    • Filmklipp som viser hvordan spesielt kvinner deltok i arbeidslivet på en nye måter, som følge av krigen og krigsindustrien.
  • «Skyttergravskrig»
    • Autentiske opptak fra skyttergravskrigen, filmet fra tysk side. NB: Sterke bilder.

Tidslinje uten hendelser:

k11

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 11» – kortoggodtperspektiver_kap11
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene» 
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Andre undervisningsopplegg:

Dialogduk: diskuter en problemstilling: dialogduker_kap11

Forfatterne forteller

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s