Eksamen: Eksempeloppgaver

Hvordan tema/problemstilling til elevenes innledning er formulert, kan variere. Et viktig prinsipp for muntlig eksamen i historie bør likevel være at elevene får anledning til å vise bred kompetanse i faget. Elevene bør få anledning til å foreta valg – for eksempel når det gjelder problem, tilnærminger og avgrensninger i tid og sted, men det bør selvfølgelig ikke være fritt fram for alle mulige valg.

I våre forslag til mulige tema/problemstillinger er utgangspunktet brede temaer som nettopp forutsetter at elevene må foreta valg. Når utgangspunktet er vide temaer, forutsettes det at elevene snevrer inn, og samtidig at eksaminator i samtaledelen og spørsmålene igjen utvider perspektivet.

Kanskje kan det være mulig å tenke seg muntlig eksamen som et timeglass:

Bilde av et timeglass


Eksempler

Ramme: 24 timers forberedelsestid

1. Demokrati

Demokrati – tanke, utvikling og innføring: sammenligning av forståelse og kamp for demokratiet i ulike tider.

  • Lag en problemstilling for presentasjonen din.
  • Bruk historiske kilder til å belyse og underbygge argumentasjonen din.
  • La presentasjonen inneholde både beskrivelser, forklaringer og drøftinger.

2. Imperialisme

Imperialisme – mål, motiver og konsekvenser: sammenligning av to europeiske kolonistater.

  • Lag en problemstilling for presentasjonen din.
  • Bruk historiske kilder til å belyse og underbygge argumentasjonen din.
  • La presentasjonen inneholde både beskrivelser, forklaringer og drøftinger.

3. Revolusjoner

Revolusjoner – mål, motiver og konsekvenser: sammenligning av to revolusjoner.

  • Lag en problemstilling for presentasjonen din.
  • Bruk historiske kilder til å belyse og underbygge argumentasjonen din.
  • La presentasjonen inneholde både beskrivelser, forklaringer og drøftinger.

4. Nasjonalisme

Nasjonalisme – mål, motiver og konsekvenser: sammenligning av to nasjonale bevegelser.

  • Lag en problemstilling for presentasjonen din.
  • Bruk historiske kilder til å belyse og underbygge argumentasjonen din.
  • La presentasjonen inneholde både beskrivelser, forklaringer og drøftinger.

5. Industrialisering

Industrialisering – utvikling og konsekvenser: vurdering av  sosiale, politiske, økonomiske, kulturelle og teknologiske konsekvenser (SPØKT).

.Lag en problemstilling for presentasjonen din.

  • Bruk historiske kilder til å belyse og underbygge argumentasjonen din.
  • La presentasjonen inneholde både beskrivelser, forklaringer og drøftinger.

Nyttig vurderingsskjema (pdf)

9 tanker om “Eksamen: Eksempeloppgaver

  1. Dette må oppdateres. Nå er det ikke lenger lov å gi elevene en oppgave, de skal bare få et generelt tema. De punktvise oppgavene ovenfor som gir elevene konkrete arbeidsoppgaver må derfor fjernes. Temaene i overskriftene her er gode og bør bli værende.

  2. Er dette eksmensoppgaver rettet mot vgs eksamener hvor man har 2 dager forberedelse før eksamen eller privatisteksamen hvor du får 30 min til å forberede deg, etter å ha fått oppgaven?

    • Hei!
      I utgangspunktet er dette rettet mot vanlig vgs-eksamen med 48 timer forberedelse og 24 timer til arbeid med tema/problemstilling, men flere av disse kan nok også fungere på eksamen med kortere forberedelsestid.
      Mvh. Ellen-Marie

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s