Hvordan tema/problemstilling til elevenes innledning er formulert, kan variere. Et viktig prinsipp for muntlig eksamen i historie bør likevel være at elevene får anledning til å vise bred kompetanse i faget. Elevene bør få anledning til å foreta valg – for eksempel når det gjelder problem, tilnærminger og avgrensninger i tid og sted, men det bør selvfølgelig ikke være fritt fram for alle mulige valg.
I våre forslag til mulige tema/problemstillinger er utgangspunktet brede temaer som nettopp forutsetter at elevene må foreta valg. Når utgangspunktet er vide temaer, forutsettes det at elevene snevrer inn, og samtidig at eksaminator i samtaledelen og spørsmålene igjen utvider perspektivet.
Kanskje kan det være mulig å tenke seg muntlig eksamen som et timeglass:
Eksempler
Ramme: 24 timers forberedelsestid
1. Demokrati
Demokrati – tanke, utvikling og innføring: sammenligning av forståelse og kamp for demokratiet i ulike tider.
- Lag en problemstilling for presentasjonen din.
- Bruk historiske kilder til å belyse og underbygge argumentasjonen din.
- La presentasjonen inneholde både beskrivelser, forklaringer og drøftinger.
2. Imperialisme
Imperialisme – mål, motiver og konsekvenser: sammenligning av to europeiske kolonistater.
- Lag en problemstilling for presentasjonen din.
- Bruk historiske kilder til å belyse og underbygge argumentasjonen din.
- La presentasjonen inneholde både beskrivelser, forklaringer og drøftinger.
3. Revolusjoner
Revolusjoner – mål, motiver og konsekvenser: sammenligning av to revolusjoner.
- Lag en problemstilling for presentasjonen din.
- Bruk historiske kilder til å belyse og underbygge argumentasjonen din.
- La presentasjonen inneholde både beskrivelser, forklaringer og drøftinger.
4. Nasjonalisme
Nasjonalisme – mål, motiver og konsekvenser: sammenligning av to nasjonale bevegelser.
- Lag en problemstilling for presentasjonen din.
- Bruk historiske kilder til å belyse og underbygge argumentasjonen din.
- La presentasjonen inneholde både beskrivelser, forklaringer og drøftinger.
5. Industrialisering
Industrialisering – utvikling og konsekvenser: vurdering av sosiale, politiske, økonomiske, kulturelle og teknologiske konsekvenser (SPØKT).
.Lag en problemstilling for presentasjonen din.
- Bruk historiske kilder til å belyse og underbygge argumentasjonen din.
- La presentasjonen inneholde både beskrivelser, forklaringer og drøftinger.
Veldig bra, dette ser ut som et spennende, aktuelt, variert og nytenkende læreverk!
Tusen takk for fin tilbakemelding! Ta gjerne kontakt med oss på perspektiver@gyldendal.no hvis du har flere ideer eller innspill til det nye verket.
Mvh.
Ellen-Marie Miljeteig
Dette ser veldig bra ut!!
Gode oppgaver. Den nye eksamensordningen åpner opp for nettopp slike brede oppgaver.
Tusen takk for tilbakemeldingen! Kom gjerne med forslag hvis du har ønsker til andre ressurser vi kan legge ut på bloggen.
Mvh. Ellen-Marie
Dette må oppdateres. Nå er det ikke lenger lov å gi elevene en oppgave, de skal bare få et generelt tema. De punktvise oppgavene ovenfor som gir elevene konkrete arbeidsoppgaver må derfor fjernes. Temaene i overskriftene her er gode og bør bli værende.
Hei!
Takk for tips, dette skal vi selvsagt endre!
Mvh. Ellen-Marie
Er dette eksmensoppgaver rettet mot vgs eksamener hvor man har 2 dager forberedelse før eksamen eller privatisteksamen hvor du får 30 min til å forberede deg, etter å ha fått oppgaven?
Hei!
I utgangspunktet er dette rettet mot vanlig vgs-eksamen med 48 timer forberedelse og 24 timer til arbeid med tema/problemstilling, men flere av disse kan nok også fungere på eksamen med kortere forberedelsestid.
Mvh. Ellen-Marie