Oppsummering med «Hvem skal ut?»

Mot slutten av året, eller som avslutning på arbeidet med et emne, kan ulike former for oppsummeringer og repetisjoner fungere godt. Her følger en variant der elevene i stor grad selv oppsummerer emnet, perioden eller hele historie Vg2, og vi tror opplegget også kan være lærerikt og litt morsomt på samme tid.

Et veldig viktig ord i dette opplegget, er «fordi». For at opplegget skal være lærerikt og nyttig, mener vi nemlig at alle forslag og innspill elevene kommer med underveis MÅ være begrunnet. Påpek derfor for elevene at alle forslag skal etterfølges av en begrunnelse («Jeg mener dette er riktig FORDI ….» osv.).

Tid:
Enkelttime (ca.45 minutter), men opplegget kan både forkortes og utvides.
Læreplanmål: Avhengig av hvilke emner og/eller perioder som velges.

Gjennomføring:
Vi har vel alle sett «Hvem skal ut?»-konkurransen på programmet Nytt på nytt. Det er ofte morsomt å høre deltakernes spesielle vri på nyhetssakene, og i tillegg kan det være lærerikt i den forstand at vi får oppsummert uka som gikk. Et annet poeng er at deltakerne gjennomgående begrunner valgene sine om hvilket av de fire alternative som skal ut.

  1. Forklar konseptet«Hvem skal ut?» for elevene. Alternativene kan være fire personer selvfølgelig, men også (i vår sammenheng) fire tidsperioder, fire hendelser, fire årstall, fire stikkord som oppsummerer en periode eller et emne, fire sentrale begreper osv. Poenget er nødvendigvis heller ikke at ett av alternativene er «feil», det viktigste er hele tiden at elevene skal begrunne hvorfor de velger det de velger. Dette bør tydelig kommuniseres til elevene.Eksempel:Ved å velge f.eks. fire norske statsministre der kun en er kvinne, kan svaret både være at kvinnen skal ut FORDI hun er den eneste kvinnen, men også at en av de andre skal ut da tre av fire er fra samme parti, eller fra samme periode, eller støttet norsk medlemskap i EU eller liknende. På denne måten kan en i utgangspunktet «enkel» quiz føre til mange ulike forslag og gode diskusjoner. Det samme gjelder selvfølgelig i forhold til om man velger fire stikkord, perioder, hendelser osv. Det vil alltid være mange ulike muligheter for hva som er «rett».
  2. Elevene deles inn i par eller små grupper, og lager deretter sine egne «Hvem skal ut?»-oppgaver. Hva som skal være tema og hvor mange som skal lages, avklares fra gang til gang.
  3. La parene/gruppene bytte oppgaver. Klarer de å finne gode begrunnelser for sine valg av hvem som skal ut?
  4. Gjennomfør eventuelt noen i plenum også, der du som lærer lager noen eksempler og elevene skal foreslå begrunnelser for hvem de mener skal ut.

Det er mulig å utvide opplegget slik at det blir en større konkurranse (f.eks. etter et cupsystem), eller bruke det som en kort avslutning på en time (f.eks. fem minutter der det velges sentrale poenger fra emnet det er arbeidet med og så diskuteres hvilket som skal ut).

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s