Undervisningsopplegg:
- Hvordan jobbe med kapitlet
- Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
- Drivkrefter
- Undervisningsopplegg der elever, i grupper på tre, arbeider med hvilke drivkrefter som finnes til den europeiske oversjøiske ekspansjonen. Omfang: ca. 45 minutter.
- Kolonier i vest
- Ekstraressurser om Spanias og Portugals kolonier i vest. Teksten avsluttes med oppgaver elevene kan arbeide med.
- Historisk person
- Opplegg som kan hjelpe elevene i gang med arbeidet med å omtale en historisk person. Omfang (på denne delen): ca. 90 minutter.
- Kolonisering av Amerika
- Undervisningsopplegg der elevene skal arbeide med virkningene av de europeiske landenes kolonisering av det amerikanske kontinentet. Omfang: ca. 45 minutter.
- Oppfinnelser
- Undervisningsopplegg der elevene tar utgangspunkt i en person fra renessansen og ser på oppfinnelser, oppdagelser og hvilken betydning dette fikk. Skjema for arbeidet vedlagt. Omfang: ca. 45 minutter.
- Aftenposten-kilde: A_da Vinci – oppgaver til kilde
- Artikkel fra Aftenposten om da Vinci-broen i Ski kommune. Oppgaver tilknyttet.
- Aftenposten-kilde: Galileo Galilei – oppgaver til kilde
- Artikkel fra Atenposten som omhandler hvordan Galileo Galilei revolusjonerte verdensbildet. Oppgaver tilknyttet.
- Aftenposten-kilde: Møtet med skafottet – oppgaver til kilde
- Artikkel fra Aftenposten som omtaler hvordan flere dødsdømte konger, dronninger og drapsmenn har taklet sitt møte med bøddelen. Oppgaver tilknyttet.
Ekstra kilder:
- Aftenposten-kilde: «Leonardo da Vinci»
- Artikkel fra Aftenposten om da Vinci-broen i Ski kommune.
- Aftenposten-kilde: «Galileo Galilei: Revolusjonerte verdensbildet»
- Artikkel fra Atenposten som omhandler hvordan Galileo Galilei revolusjonerte verdensbildet.
- Aftenposten-kilde: «Møtet med skafottet»
- Artikkel fra Aftenposten som omtaler hvordan flere dødsdømte konger, dronninger og drapsmenn har taklet sitt møte med bøddelen.
Filmklipp:
- Omvendt undervisning: «En ny verden for europeerne»
- Film der en lærer oppsummerer emnet «En ny verden for europeerne» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
- Omvendt undervisning: «Renessansen»
- Film der en lærer oppsummerer emnet «Renessansen» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
Tidslinje uten hendelser:
Oppsummeringer:
- «Kort og godt, kapittel 6» – kortoggodtperspektiver_kap6
- Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
- «Fullfør fordi-setningene»
- Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.
Andre undervisningsopplegg:
Dialog duk: diskuter en problemstilling: dialogduk_kap6
Forfatterne forteller