Kapittel 6: Nye møter, nye tanker …

Undervisningsopplegg:

  • Hvordan jobbe med kapitlet
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • Drivkrefter
    • Undervisningsopplegg der elever, i grupper på tre, arbeider med hvilke drivkrefter som finnes til den europeiske oversjøiske ekspansjonen. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Kolonier i vest
    • Ekstraressurser om Spanias og Portugals kolonier i vest. Teksten avsluttes med oppgaver elevene kan arbeide med.
  • Historisk person
    • Opplegg som kan hjelpe elevene i gang med arbeidet med å omtale en historisk person. Omfang (på denne delen): ca. 90 minutter.
  • Kolonisering av Amerika
    • Undervisningsopplegg der elevene skal arbeide med virkningene av de europeiske landenes kolonisering av det amerikanske kontinentet. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Oppfinnelser
    • Undervisningsopplegg der elevene tar utgangspunkt i en person fra renessansen og ser på oppfinnelser, oppdagelser og hvilken betydning dette fikk. Skjema for arbeidet vedlagt. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Aftenposten-kilde: A_da Vinci  – oppgaver til kilde
    • Artikkel fra Aftenposten om da Vinci-broen i Ski kommune. Oppgaver tilknyttet.
  • Aftenposten-kilde: Galileo Galilei – oppgaver til kilde
    • Artikkel fra Atenposten som omhandler hvordan Galileo Galilei revolusjonerte verdensbildet. Oppgaver tilknyttet.
  • Aftenposten-kilde: Møtet med skafottet – oppgaver til kilde
    • Artikkel fra Aftenposten som omtaler hvordan flere dødsdømte konger, dronninger og drapsmenn har taklet sitt møte med bøddelen. Oppgaver tilknyttet.

Ekstra kilder:

Filmklipp:

  • Omvendt undervisning: «En ny verden for europeerne»
    • Film der en lærer oppsummerer emnet «En ny verden for europeerne» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
  • Omvendt undervisning: «Renessansen»
    • Film der en lærer oppsummerer emnet «Renessansen» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.

Tidslinje uten hendelser:

k6

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 6» – kortoggodtperspektiver_kap6
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene» 
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Andre undervisningsopplegg:

Dialog duk: diskuter en problemstilling: dialogduk_kap6

Forfatterne forteller

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s