Kapittel 7: Under dansk flagg

Undervisningsopplegg:

  • Hvordan jobbe med kapitlet
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • Repetisjon av Norges historie
    • Et litt humoristisk undervisningsopplegg der elevene fritt etter hukommelsen skal oppsummere en del av Norges historie. Inspirasjon kan de hente fra Knut Nærums essay på side 594 i Omfang: ca. 90 minutter (kan forkortes)
  • Tidslinjeoppgave
    • Undervisningsopplegg der elevene ved hjelp av tidslinjen på side 196 i boka skal oppsummere perioden. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Aftenposten-kilde: Den katolske kirken i Norge – oppgaver til kilde
    • Artikkel fra Aftenposten som omtaler hvordan den katolske kirken i Norge opplever en sterk medlemsvekst, helt ulikt hva som skjer ellers i Europa. Oppgaver tilknyttet.
  • Aftenposten-kilde: Afrikansk heksejakt – oppgaver til kilde
    • Artikkel fra Aftenposten som tar for seg at heksejakt fortsatt eksisterer i enkelte deler av verden. Oppgaver tilknyttet.

Ekstra kilder:

Tidslinje uten hendelser:
k7
Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 7» – kortoggodtperspektiver_kap7
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene» 
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Andre undervisningsopplegg:

Dialog duk: diskuter en problemstilling: dialogduker_kap7

Forfatterne forteller

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s