Undervisningsopplegg:
- «Hva er et menneske?» Hvor kommer vi fra, Hva er et menneske, side 26
- Et undervisningsopplegg der elevene arbeider med de ulike utviklingstrinnene i menneskets historie. Omfang: ca. 45 minutter.
- Øtzi, kildebruk Hvor kommer vi fra, Øtzi, side 30
- Undervisningsopplegg der elevene arbeider med hvilke kilder som har gitt oss kunnskap om Øtzi, og samtidig diskuterer hvilke kilder som finnes til deres eget liv. Omfang: Ca. 45 minutter
- «Hvordan arbeide med kapitlet» Hvordan jobbe med kapitlet, på alle kapittelstarter
- Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
Undervisningsoppleggene finner du i Perspektiver Smartbok og i Perspektiver Ressursbank.
Ekstra kilder:
- Aftenposten-kilde: «Menneskets evolusjon»
- Artikkel fra Aftenposten som forklarer hvorfor vi har ulik hudfarge og knytter dette til historiske utviklingstrekk. Se kilden.
- Aftenposten-kilde: «Funnet av Toumay»
- Artikkel fra Aftenposten som omhandler funnet av en hodeskalle Tsjad. Se kilden.
- Aftenposten-kilde: «Europas eldste kunst»
- Kort notis fra Aftenposten som omtaler hvordan forskere klarer å datere funn. Metoden har avslørt funn av kunst som er nesten 41 000 år gammel, noe som gjør at det spekuleres i om neandertalerne, menneskets nærmeste slektninger, kan ha laget dem. Se kilden.
Filmklipp:
- Omvendt undervisning: «Hvor kommer vi fra?»
- Film der en lærer oppsummerer kapitlet og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
Oppsummeringer:
- «Kort og godt, kapittel 1» – kortoggodtperspektiver_kap1
- Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
- «Fullfør fordi-setningene» – – Oppsummering med fordi-setninger
- Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.
Tidslinje uten hendelser:
Forfatterne forteller: