Kapittel 1: Hvor kommer vi fra?

Undervisningsopplegg:

Undervisningsoppleggene finner du i Perspektiver Smartbok og i Perspektiver Ressursbank.

Ekstra kilder:

  • Aftenposten-kilde: «Menneskets evolusjon»
    • Artikkel fra Aftenposten som forklarer hvorfor vi har ulik hudfarge og knytter dette til historiske utviklingstrekk. Se kilden.
  • Aftenposten-kilde: «Funnet av Toumay»
    • Artikkel fra Aftenposten som omhandler funnet av en hodeskalle Tsjad. Se kilden.
  • Aftenposten-kilde: «Europas eldste kunst»
    • Kort notis fra Aftenposten som omtaler hvordan forskere klarer å datere funn. Metoden har avslørt funn av kunst som er nesten 41 000 år gammel, noe som gjør at det spekuleres i om neandertalerne, menneskets nærmeste slektninger, kan ha laget dem. Se kilden.

Filmklipp:

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 1» – kortoggodtperspektiver_kap1
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene» – – Oppsummering med fordi-setninger
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Tidslinje uten hendelser:

tidsl_kap1

Forfatterne forteller:

Legg igjen en kommentar