Undervisningsopplegg:
- Hvordan jobbe med kapitlet
- Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
- Arbeid med VØL-skjema
- Undervisningsopplegg der det oppmuntres til å bruke et VØL-skjema i gjennomgangen av temaet det arbeides med. Skjema og forslag til temaer vedlagt. Omfang: Avhengig av emnet.
- Lag et oppslag
- Undervisningsopplegg der elevene skal samle mye stoff og presentere det på få sider. Mye ala en «veggavis». Fungerer fint for å få oversikt over større emner. Omfang: ca. 30 minutter.
- Påstander
- Undervisningsopplegg der elevene skal ta stilling til ulike påstander knyttet til perioden, og kunne begrunne valgene sine. Forslag til påstander vedlagt. Omfang: ca. 15 minutter.
Ekstra kilder:
- Essay: Anne Enger: «Om EU, demokrati og …»
- Essay der Enger drøfter EU som fredsprosjekt (som svar til Støres essay i Perspektiver) og ser på det hun mener er demokratisk underskudd i institusjonen. Drøftingsoppgaver avslutningsvis.
Filmklipp:
- Omvendt undervisning: «Norge i ettertidskrigen»
- Film der en lærer oppsummerer emnet «Norge i etterkrigstiden» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
- «Marshallhjelpen»
- Film om Marshallhjelpen og om Norge skulle motta slik hjelp (00:49 minutter).
- «Sør-Varanger 1950»
- Film fra etableringen av et malmverk i Sør-Varanger etter krigen (00:53 minutter)
- «Telt på Sinsen»
- Film fra Oslo etter krigen der teltleire fortsatt eksisterte (00:45 minutter).
- «Miss Oslo 1949»
- Film om en annen side av etterkrigstiden, en missekonkurranse i Oslo i 1949. (Merk kommentarene!). (02:20 minutter)
- «Frigjorte husmødre»
- Film fra utstillingen «De frigjorte husmødre» på Folkemuseet (00:52 minutter)
- «Kvinner lærer selvforsvar»
- Film fra 1954 om selvforsvarskurs for kvinner (01:00 minutter).
Tidslinje uten hendelser:
Oppsummeringer:
- «Kort og godt, kapittel 17» – kortoggodtperspektiver_kap17
- Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
- «Fullfør fordi-setningene»
- Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.
Andre undervisningsopplegg:
Dialog duk: diskuter en problemstilling: dialogduker_kap17
Forfatterne forteller: