Kapittel 17: Fra gjenoppbygging til oljerikdom

Undervisningsopplegg:

  • Hvordan jobbe med kapitlet
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • Arbeid med VØL-skjema
    • Undervisningsopplegg der det oppmuntres til å bruke et VØL-skjema i gjennomgangen av temaet det arbeides med. Skjema og forslag til temaer vedlagt. Omfang: Avhengig av emnet.
  • Lag et oppslag
    • Undervisningsopplegg der elevene skal samle mye stoff og presentere det på få sider. Mye ala en «veggavis». Fungerer fint for å få oversikt over større emner. Omfang: ca. 30 minutter.
  • Påstander
    • Undervisningsopplegg der elevene skal ta stilling til ulike påstander knyttet til perioden, og kunne begrunne valgene sine. Forslag til påstander vedlagt. Omfang: ca. 15 minutter.

Ekstra kilder:

  • Essay: Anne Enger: «Om EU, demokrati og …»
    • Essay der Enger drøfter EU som fredsprosjekt (som svar til Støres essay i Perspektiver) og ser på det hun mener er demokratisk underskudd i institusjonen. Drøftingsoppgaver avslutningsvis.

Filmklipp:

Tidslinje uten hendelser:

k17

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 17» – kortoggodtperspektiver_kap17
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene»
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Andre undervisningsopplegg:

Dialog duk: diskuter en problemstilling: dialogduker_kap17

Forfatterne forteller:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s