Kapittel 3: Middelalder i Europa

Undervisningsopplegg:

  • Hvordan jobbe med kapitlet
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • Begreper
    • Undervisningsopplegg der elevene arbeider med å finne forklaringer på sentrale begreper fra middelalderen. Omfang: Ca. 45 minutter.
  • Periodeinndeling
    • Undervisningsopplegg som ser på hvorfor historikere deler historien inn i ulike perioder, og der elevene selv skal finne begrunnelser for det samme. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Folkevandringer
    • Hvor og hvorfor var det ulike folkevandringer i middelalderen? Dette undervisningsopplegget lar elevene arbeide med disse spørsmålene. Omfang: 1-2 skoletimer.
  • Miniskuespill om føydalismen
    • Dette er et opplegg som på en litt alternativ måte tar for seg føydalismen og hva som kjennetegner dette systemet. I noen klasser kan små dramatiseringer på en engasjerende måte få fram viktige poenger ved for eksempel føydalismen, mens i andre klasser passer kanskje mer tradisjonelle presentasjoner bedre. Her finner du et opplegg med forslag til dramatiseringsoppgaver. Omfang: ca. to skoletimer.
  • Aftenposten-kilde: «Korstogene: Krigen som ikke blir glemt»
    Oppgaver til kilden: Korstogene

Undervisningsoppleggene finner du i Perspektiver Smartbok og i Perspektiver Ressursbank.

Ekstra kilder:

Filmklipp:

  • Omvendt undervisning: «Europeisk middelalder»
    • Film der en lærer oppsummerer kapitlet «Europa i middelalderen» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.

Tidslinje uten hendelser:
k3
Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 3» – kortoggodtperspektiver_kap3
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene»
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Andre undervisningsopplegg:

Forfatterne forteller

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s