Undervisningsopplegg:
- Hvordan jobbe med kapitlet
- Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
- Førlesing
- Undervisningsopplegg som undersøker elevenes forkunnskaper om andre verdenskrig. Passer fint som førlesingsoppgave. Omfang: ca. 45 minutter.
- Lag en kortfilm
- Undervisningsopplegg der elevene skal lage korte filmer (gjerne filme et kort foredrag eller vise bilder og bruk voice over) om ulike sider ved andre verdenskrig i Norge. Forslag til emner vedlagt. Omfang: ca. to skoletimer.
Filmklipp:
- Omvendt undervisning: «Andre verdenskrig i Norge»
- Film der en lærer oppsummerer emnet «Andre verdenskrig i Norge» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
- «Quisling taler»
- Film som omtaler Quislings tale til det norske folket. (01:47 minutter)
- «Rinnan-rettsaken»
- Film om rettssaken mot Henry Rinnan og hans medsammensvorne (06:43 minutter).
- «Rinnan-dommen»
- Film om hvordan rettssaken mot Rinnan-banden endte. (03:46 minutter).
- «Tyskerjenter»
- Kort film om interneringsleiren for tyskerjenter på Hovedøya i Oslofjorden (00:52 minutter).
Tidslinje uten hendelser:
Oppsummeringer:
- «Kort og godt, kapittel 15» – kortoggodtperspektiver_kap15
- Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
- «Fullfør fordi-setningene»
- Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.