Kapittel 15: Ny krig og et vanskelig oppgjør

Undervisningsopplegg:

  • Hvordan jobbe med kapitlet
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • Førlesing
    • Undervisningsopplegg som undersøker elevenes forkunnskaper om andre verdenskrig. Passer fint som førlesingsoppgave. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Lag en kortfilm
    • Undervisningsopplegg der elevene skal lage korte filmer (gjerne filme et kort foredrag eller vise bilder og bruk voice over) om ulike sider ved andre verdenskrig i Norge. Forslag til emner vedlagt. Omfang: ca. to skoletimer.

Filmklipp:

  • Omvendt undervisning: «Andre verdenskrig i Norge»
    • Film der en lærer oppsummerer emnet «Andre verdenskrig i Norge» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
  • «Quisling taler»
    • Film som omtaler Quislings tale til det norske folket. (01:47 minutter)
  • «Rinnan-rettsaken»
    • Film om rettssaken mot Henry Rinnan og hans medsammensvorne (06:43 minutter).
  • «Rinnan-dommen»
    • Film om hvordan rettssaken mot Rinnan-banden endte. (03:46 minutter).
  • «Tyskerjenter»
    • Kort film om interneringsleiren for tyskerjenter på Hovedøya i Oslofjorden (00:52 minutter).

Tidslinje uten hendelser:

k15

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 15» – kortoggodtperspektiver_kap15
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene»
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s