Kapittel 2: Sivilisasjoner blir til

Undervisningsopplegg:

  • «Hvordan arbeide med kapitlet» Hvordan jobbe med kapitlet, på alle kapittelstarter
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • «Sentrale personer i antikken» Antikken, Arbeid med personer, side 44
    • Et undervisningsopplegg der elevene arbeider med noen av de mest sentrale personene i antikken. Omfang: ca. 45 minutter.
  • «Filosofer fra antikken» Greske filosofer, Arbeid med sitater, side 50
    • Undervisningsopplegg der elevene arbeider med utgangspunkt i sitater fra antikkens filosofer. Kan fungere som en fin inngang til arbeidet med antikkens kultur og kulturuttrykk. Omfang: ca. 30-45 minutter.
  • «Demokrati i ulike former»  Antikken, Demokrati i ulike former, side 54
    • Et undervisningsopplegg der elevene med utgangspunkt i essayet «Hvordan skaper vi et demokrati?» (Perspektiver side 561) sammenligner demokratiet i Athen med tilsvarende i dagnes Norge. Omfang: ca. to skoletimer.
  • «Minigruppearbeid om tidlige sivilisasjoner» Sivilisasjoner blir til, Gruppearbeid, side 39
    • Forslag til gruppearbeid der elevene (i grupper) avslutningsvis skal presentere hver sin tidlige sivilisasjon. Hjelpespørsmål til elevene for at de skal komme raskt i gang. Omfang: to til tre skoletimer.
  • «De geografiske akser» Geografiske akser, side 40
    • I vår tid har moderne genteknologi åpnet mange porter til vår eldste historie. Det er mulig å finne ut hvordan jordbruk og husdyrhold har spredt seg i ulike områder av verden gjennom å studere arvematerialet til ulike levende vesener, planter og dyr. Spredningen skjedde raskest i Asia og Europa. Hvorfor er det slik? Denne teksten forklarer sammenhengen, og den avsluttes med noen spørsmål elevene kan jobbe med.
  • Aftenposten-kilde: «Tut-ankh-Amon: Mysterier uten ende» – oppgave til kilde
    • Artikkel fra Aftenposten som tar for seg mysterier rundt Tut-ankh-Amon». Oppgaver tilknyttet.
  • Aftenposten-kilde: «Oraklet i Delfi» – oppgave til kilde
    • Artikkel fra Aftenposten som omhandler historien rundt Oraklet i Delfi. Oppgaver tilknyttet.
  • Aftenposten-kilde: «Slaget i Teutobugerskogen» – oppgave til kilde
    • Artikkel fra Aftenposten som tar for seg hvorfor romerne aldri kom helt nord til Norden. Oppgaver tilknyttet.
  • Aftenposten-kilde: «Porno fra Pompeii» – oppgave til kilde
    • Artikkel fra Aftenposten som omtaler det tidligere hemmelige kabinet fra Pompeii. Oppgaver tilknyttet.
  • Aftenposten-kilde: «Juleevangeliet: Det skjedde i de dager..» – oppgave til kilde
    • Artikkel fra Aftenposten som tar for seg den historiske troverdigheten til juleevangeliet. Oppgaver tilknyttet.
  • Aftenposten-kilde: «Hellas før og nå» – oppgaver til kilde
    • Artikkel fra Aftenposten som ser på Hellas før og nå, og tar utgangspunkt i de olympiske leker. Oppgaver tilknyttet.

Undervisningsoppleggene finner du også i Perspektiver Smartbok og i Perspektiver Ressursbank.

Ekstra kilder:

Filmklipp:

  • Omvendt undervisning: «Hellas i antikken»
    • Film der en lærer oppsummerer emnet «Hellas i antikken» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
  • Omvendt undervisning: «Jordbruksrevolusjonen»
    • Film der en lærer oppsummerer emnet «Jordbruksrevolusjonen» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
  • Omvendt undervisning: «Romerriket»
    • Film der en lærer oppsummerer emnet «Romerriket» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.

Tidslinje uten hendelser:
K2
Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 2» – kortoggodtperspektiver_kap2
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene» 
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Andre undervisningsopplegg:

Dialog duk: diskuter en problemstilling:

Forfatterne forteller:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s