Undervisningsopplegg:
- «Hvordan arbeide med kapitlet?»
- Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
- «Revolusjoner: Forklar begrepene» Revolusjoner, Forklar begrepene, side 214
- Undervisningsopplegg der elevene arbeider med å definere sentrale begreper fra perioden. Hjelpeskjema vedlagt. Omfang: ca. 45 minutter.
- «Førlesing/forberedelse» Revolusjoner, Førlesing, side 214
- Undervisningsopplegg der elevene etter modell fra boka skal skrive en kort oppsummering av det som har skjedd tidligere. Omfang: ca. 45 minutter (men kan forkortes).
- «Ideologier – Lapp i panna» Revolusjoner, Ideologier_lapp i panna, side 230
- En liten, enkel og morsom lek for å få elevene til å reflektere over viktige trekk ved de ulike ideologiene. Omfang: ca. 30 minutter.
- «Få oversikt over ideologiene» Revolusjoner, Ideologier, side 230
- Oppgave der elevene skal få oversikt over de ulike ideologiene ved å fylle ut vedlagte skjema. Omfang: ca. 90 minutter (men kan forkortes).
- «Refleksjon/vurdering av begrepet revolusjon»Revolusjoner, Revolusjonsbegrepet, side 215
- Undervisningsopplegg der elevene skal arbeide med revolusjonsbegrepet sett i sammenheng med ulike SPØKT-forhold. Skjema vedlagt. Omfang: totalt ca. 60 minutter.
- «Samtale i Manchester» Revolusjoner, Samtale i Manchester, side 227
- Gruppearbeid der elevene gjennom en tenkt samtale mellom representanter fra ulike sosiale lag skal bli bevisste på at det finnes ulike syn på den industrielle revolusjon. Omfang: ca. 60 minutter.
Undervisningsoppleggene finner du i Perspektiver Smartbok og i Perspektiver Ressursbank.
Filmklipp:
- Omvendt undervisning: «To revolusjoner»
- Film der en lærer oppsummerer emnet «To revolusjoner» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
Tidslinje uten hendelser:
Oppsummeringer:
- «Kort og godt, kapittel 8» – kortoggodtperspektiver_kap8
- Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
- «Fullfør fordi-setningene»
- Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.
Andre undervisningsopplegg:
Dialog duk: diskuter en problemstilling:
- dialogduker_kap8 Den amerikanske revolusjon
- dialogduker_kap8_b Den franske revolusjon
- dialogduker_kap8_c Den franske revolusjon
- dialogduker_kap8_d Den industrielle revolusjon
Forfatterne forteller: