Kapittel 8: Revolusjoner

Undervisningsopplegg:

  • «Hvordan arbeide med kapitlet?»
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • «Revolusjoner: Forklar begrepene» Revolusjoner, Forklar begrepene, side 214
    • Undervisningsopplegg der elevene arbeider med å definere sentrale begreper fra perioden. Hjelpeskjema vedlagt. Omfang: ca. 45 minutter.
  • «Førlesing/forberedelse» Revolusjoner, Førlesing, side 214
    • Undervisningsopplegg der elevene etter modell fra boka skal skrive en kort oppsummering av det som har skjedd tidligere. Omfang: ca. 45 minutter (men kan forkortes).
  • «Ideologier – Lapp i panna»  Revolusjoner, Ideologier_lapp i panna, side 230
    • En liten, enkel og morsom lek for å få elevene til å reflektere over viktige trekk ved de ulike ideologiene. Omfang: ca. 30 minutter.
  • «Få oversikt over ideologiene» Revolusjoner, Ideologier, side 230
    • Oppgave der elevene skal få oversikt over de ulike ideologiene ved å fylle ut vedlagte skjema. Omfang: ca. 90 minutter (men kan forkortes).
  • «Refleksjon/vurdering av begrepet revolusjon»Revolusjoner, Revolusjonsbegrepet, side 215
    • Undervisningsopplegg der elevene skal arbeide med revolusjonsbegrepet sett i sammenheng med ulike SPØKT-forhold. Skjema vedlagt. Omfang: totalt ca. 60 minutter.
  • «Samtale i Manchester» Revolusjoner, Samtale i Manchester, side 227
    • Gruppearbeid der elevene gjennom en tenkt samtale mellom representanter fra ulike sosiale lag skal bli bevisste på at det finnes ulike syn på den industrielle revolusjon. Omfang: ca. 60 minutter.

Undervisningsoppleggene finner du i Perspektiver Smartbok og i Perspektiver Ressursbank.

Filmklipp:

  • Omvendt undervisning: «To revolusjoner»
    • Film der en lærer oppsummerer emnet «To revolusjoner» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.

Tidslinje uten hendelser:

k8

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 8» – kortoggodtperspektiver_kap8
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene» 
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Andre undervisningsopplegg:

Dialog duk: diskuter en problemstilling:

Forfatterne forteller:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s