Kapittel 21: Mot en ny verdensorden?

Undervisningsopplegg:

  • Hvordan jobbe med kapitlet
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • Globalisering
    • Undervisningsopplegg som skal bevisstgjøre elevene på globaliseringsprosessen de er en del av. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Samtidshistorie
    • Undervisningsopplegg der elevene tar utgangspunkt i endringer som har skjedd i deres levetid, og disse danner utgangspunkt for en klassesamtale om emnet. Omfang: ca. 45 minutter.

Ekstra kilder:

  • Essay: Anne Enger: «Om EU, demokrati og …»
    • Essay der Enger drøfter EU som fredsprosjekt (som svar til Støres essay i Perspektiver) og ser på det hun mener er demokratisk underskudd i institusjonen. Drøftingsoppgaver avslutningsvis.

Filmklipp:

Tidslinje uten hendelser:

k21

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 21» – kortoggodtperspektiver_kap21
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene» 
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Forfatterne forteller:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s