Undervisningsopplegg:
- Hvordan jobbe med kapitlet
- Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
- Globalisering
- Undervisningsopplegg som skal bevisstgjøre elevene på globaliseringsprosessen de er en del av. Omfang: ca. 45 minutter.
- Samtidshistorie
- Undervisningsopplegg der elevene tar utgangspunkt i endringer som har skjedd i deres levetid, og disse danner utgangspunkt for en klassesamtale om emnet. Omfang: ca. 45 minutter.
Ekstra kilder:
- Essay: Anne Enger: «Om EU, demokrati og …»
- Essay der Enger drøfter EU som fredsprosjekt (som svar til Støres essay i Perspektiver) og ser på det hun mener er demokratisk underskudd i institusjonen. Drøftingsoppgaver avslutningsvis.
Filmklipp:
Tidslinje uten hendelser:
Oppsummeringer:
- «Kort og godt, kapittel 21» – kortoggodtperspektiver_kap21
- Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
- «Fullfør fordi-setningene»
- Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.
Forfatterne forteller: