Undervisningsopplegg:
- Hvordan jobbe med kapitlet
- Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
- Bruk venndiagram
- Undervisningsopplegg der elevene skal bruke et venndiagram mens de arbeider med kapitlet for å sammenligne de to landene. Omfang: ca. 45 minutter.
Filmklipp:
- Omvendt undervisning: «Kina og Japan»
- Film der en lærer oppsummerer emnet «Kina og Japan» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
- «Kina»
- Amerikansk film om Kina og det kinesiske samfunnet (12:54 minutter).
Tidslinje uten hendelser:
Oppsummeringer:
- «Kort og godt, kapittel 18» – kortoggodtperspektiver_kap18
- Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
- «Fullfør fordi-setningene»
- Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.
Forfatterne forteller: