Kapittel 18: Kina og Japan i moderne tid

Undervisningsopplegg:

  • Hvordan jobbe med kapitlet
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • Bruk venndiagram
    • Undervisningsopplegg der elevene skal bruke et venndiagram mens de arbeider med kapitlet for å sammenligne de to landene. Omfang: ca. 45 minutter.


Filmklipp:

  • Omvendt undervisning: «Kina og Japan»
    • Film der en lærer oppsummerer emnet «Kina og Japan» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
  • «Kina»
    • Amerikansk film om Kina og det kinesiske samfunnet (12:54 minutter).

Tidslinje uten hendelser:

k18

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 18» – kortoggodtperspektiver_kap18
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene» 
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Forfatterne forteller:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s