Dette opplegget kan brukes for å få elevene til å bli kjent med sentrale begreper i historiefaget. Det kan også fungere som en fin måte å bli bedre kjent med læreboka på, ved at elevene må finne fram til begrepene og omtalen av disse.
Se gjerne sidene 16-22 i Perspektiver.
Framgangsmåte
1) Under finner du ulike kort med sentrale begreper i faget.
Kopier opp disse og del ut til elevene (la elevene sitte i par eller mindre grupper).
2) Be elevene forsøke å lage egne definisjoner til begrepene. Definisjonene bør være så konkrete som mulig (f.eks. bare 1-2 setninger). Elevene bør ikke bruke Internett under denne oppgaven.
3) Kort plenumssamtale:
Hvilke definisjoner har elevene kommet fram til? Hva er godt/mindre godt med forslagene?
Diskuter i plenum, og la gjerne elevene selv få vurdere hverandres forslag.
4) Kopier opp og del ut forslagene til definisjon du finner på neste side.
5) Be elevene plassere rett begrep med rett forklaring/definisjon.
6) Plenumsdiskusjon:
Klarte elevene å plassere alle begrepene til definisjonene?
Var elevenes egne definisjoner og “fasiten” svært forskjellige? Kan de to kombineres slik at definisjonen blir enda bedre? Hva manglet i elevenes definisjoner/i “fasiten”?
Last ned begreper og forklaringer som pdf: skolestart_begreper