Perspektiver – fra del til hel

Mennesket i historien. Historien i mennesket

Ikke bare sier et bilde mer enn tusen ord, men et bilde kan også si svært ulike ting avhengig av hvilke deler en fokuserer på. Som du ser på filmen, består omslaget til Perspektiver av ulike portretter, men disse portrettene er utsnitt fra et større bilde. Utsnittene gir et annet perspektiv enn hele bildet.

En liknende øvelse kan det være morsomt og lærerikt å gjøre i klasserommet. Her er en måte å gjøre det på.

Undervisningstips

Lærebøkene i historie består av mange bilder, flere har en rekke detaljer det går an å studere isolert. Be elevene velge seg ett bilde fra historieboka som inneholder flere personer eller elementer/detaljer. Elevene kan eventuelt også bruke dette bildet:

Fra hel

a) Innledning

  • Beskriv bildet i forhold til tid, motiv og anledning.
    • Vet vi noe om hvem som har fotografert/malt bildet? Og når?
    • Er bildet arrangert?
  • Beskriv: Hva består bildet av/hva ser elevene på bildet?
  • Analysér: Hvilke assosiasjoner gir bildet? Vekker det noen følelser? (Sinne? Sorg? Glede?)

b) Forteller bildet en eller flere historier?

Er det flere personer på bildet som kan ha ulik bakgrunn og ulike historier?
Isoler en detalj fra bildet, helst en person.
Til del

  • Hvilket inntrykk gir akkurat denne personen?
  • Forsøk først å beskrive denne personen isolert. Hvem er det/kan det være? Hva ville du tenkt om du kun så denne personen og ikke den sammenhengen han/hun er i?
  • Plasser deretter personen inn i konteksten fra bildet som helhet. Hvilken rolle har personen i bildet? Hvorfor er personen der?
  • Får du et annet inntrykk av personen ved å se ham/henne i denne konteksten enn ved å studere vedkommende isolert?

c) Diskusjon i plenum

  • Kan denne metoden si noe om hvordan hendelser presenteres i historiefaget?
  • Hvilken historie fortelles om vi velger å konsentrere oss om andre personer, samfunnsklasser eller grupper?
  • Hvem sitt perspektiv blir presentert i bildene i boka, og hvem sitt perspektiv kommer fram i teksten?
  • Kan metoden dere nå har arbeidet med også si noe generelt om historiefaget?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s