Undervisningsopplegg:
- Hvordan jobbe med kapitlet
- Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
- Afrika
- Undervisningsopplegg som bygger på samarbeidslæring. Elevene deler stoff mellom seg og presenterer for de andre avslutningsvis. Omfang: ca. 45 minutter.
- Begreper i islam
- Undervisningsopplegg som lar elevene trene på sentrale begreper fra emnet. Omfang: ca. 30 minutter.
- Islams ekspansjon
- Undervisningsopplegg der elevene i par arbeider med hvordan islam ekspanderte i perioden. Omfang: ca. 45 minutter.
- Jerusalem
- Hvorfor oppfattes Jerusalem som en hellig by både av muslimer, kristne og jøder? Dette undervisningsopplegget lar elevene arbeide med spørsmålet. Opplegget avsluttes med en klassesamtale. Omfang: ca. 45 minutter.
- Kina
- Undervisningsopplegg som skal hjelpe elevene med å ta notater til teksten i boka. Notatene kan senere diskuteres med tanke på SPØKT-forhold. Omfang: ca. 45 minutter.
- Mongolene
- Undervisningsopplegg der elevene arbeider med årsaker til utbredelsen av mongolenes verdensrike. Omfang: ca. 45 minutter.
- Dsjengis Khan
- Undervisningsopplegg der elevene arbeider med tre kilder om Dsjengis Khan fra Perspektiver. Omfang: ca. 45 minutter.
- Slaget_om_Konstantinopel
- Artikkel fra Aftenposten som omhandler slaget om Konstantinopel og hvordan denne hendelsen omtales i dagens Tyrkia. Oppgaver tilknyttet.
- Ville svaner
- Omtale av dokumentarboka «Ville svaner. Tre døtre av Kina», som det henvises til i Perspektiver på side 149.
Ekstra kilder:
- Aftenposten-kilde: «Slaget om Konstantinopel»
- Artikkel fra Aftenposten som omhandler slaget om Konstantinopel og hvordan denne hendelsen omtales i dagens Tyrkia.
Filmklipp:
- Omvendt undervisning: «Store imperier og nomadefolk»
- Film der en lærer oppsummerer kapitlet «Store imperier og nomadetid» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
Tidslinje uten hendelser:
Oppsummeringer:
- «Kort og godt, kapittel 5» – kortoggodtperspektiver_kap5
- Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
- «Fullfør fordi-setningene»
- Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.
Andre undervisningsopplegg:
Dialog duk: diskuter en problemstilling: dialogduk_kap5
Forfatterne forteller: