Kapittel 5: Store imperier og nomadefolk

Undervisningsopplegg:

  • Hvordan jobbe med kapitlet
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • Afrika
    • Undervisningsopplegg som bygger på samarbeidslæring. Elevene deler stoff mellom seg og presenterer for de andre avslutningsvis. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Begreper i islam
    • Undervisningsopplegg som lar elevene trene på sentrale begreper fra emnet. Omfang: ca. 30 minutter.
  • Islams ekspansjon
    • Undervisningsopplegg der elevene i par arbeider med hvordan islam ekspanderte i perioden. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Jerusalem
    • Hvorfor oppfattes Jerusalem som en hellig by både av muslimer, kristne og jøder? Dette undervisningsopplegget lar elevene arbeide med spørsmålet. Opplegget avsluttes med en klassesamtale. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Kina
    • Undervisningsopplegg som skal hjelpe elevene med å ta notater til teksten i boka. Notatene kan senere diskuteres med tanke på SPØKT-forhold. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Mongolene
    • Undervisningsopplegg der elevene arbeider med årsaker til utbredelsen av mongolenes verdensrike. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Dsjengis Khan
    • Undervisningsopplegg der elevene arbeider med tre kilder om Dsjengis Khan fra Perspektiver. Omfang: ca. 45 minutter.
  • Slaget_om_Konstantinopel
    • Artikkel fra Aftenposten som omhandler slaget om Konstantinopel og hvordan denne hendelsen omtales i dagens Tyrkia. Oppgaver tilknyttet.
  • Ville svaner
    • Omtale av dokumentarboka «Ville svaner. Tre døtre av Kina», som det henvises til i Perspektiver på side 149.

Ekstra kilder:

Filmklipp:

Tidslinje uten hendelser:

k5

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 5» – kortoggodtperspektiver_kap5
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene» 
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Andre undervisningsopplegg:

Dialog duk: diskuter en problemstilling: dialogduk_kap5

Forfatterne forteller:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s