Dette er et opplegg som kan brukes for å trene elevene på å begrunne de valgene de tar i arbeidet med historiske hendelser og forklaringer. Opplegget kan følgelig brukes både som en generell innledning til arbeidet i faget og i forbindelse med konkrete drøftingsoppgaver.
Opplegget kan være litt krevende, og passer nok best i en Vg3-klasse.
Framgangsmåte
Opplegget består av to ulike typer kort og et skjema elevene selv skal fylle ut (se påfølgende sider).
1) Be elevene sitte i små grupper og del ut et eksemplar av de første kortene (hendelsene/begrepene)
til alle gruppene.
La elevene bruke noen få minutter på å bli enige om hvilke hendelse de ulike kortene tilhører.
2) Del så ut de andre kortene (forklaringene) og be elevene finne hvilke kort fra de to kategoriene som hører sammen. Klarer elevene å sette kortene sammen på fornuftig måte?
3 ) Del ut de tredje kortene (fordi-kortne) og be elevene begrunne de valgene de har tatt gjennom å selv skrive begrunnelsen på kortet der de starter med “FORDI ….”. (Se eksempel under). Se også side 600 i Perspektiver om fordi-setninger.
4) Plenumsdiskusjon
Be elevene forklare i plenum hvilke to kort de har satt sammen, og deretter lese opp sitt eget kort med “fordi-setningen”.
Er de andre elevene enige i denne forklaringen?
Finnes det andre varianter i klassen?
Hvorfor har elevene satt sammen kortene slik de har?
Eksempel:
Last ned kortene (pdf): skolestart_begrunne