Kapittel 14: Andre verdenskrig

Undervisningsopplegg:

  • «Hvordan jobbe med kapitlet»
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • «Holocaust, problemstillinger» (til film)
    • Undervisningsopplegg der elevene først lager et tokolonnenotat og så utformer problemstillinger knyttet til temaet. Klassesamtale både om tema og om hvordan lage gode problemstillinger. Omfang: ca. to skoletimer.
  • «Andre verdenskrig, Pilforklaringer»
    • Undervisningsopplegg der elevene skal bruke pilforklaringer for å få oversikt over større emner. Mal for pilforklaringer finnes i Perspektiver på side 601. Omfang: ca. 45 minutter.
  • «Andre verdenskrig, Temasetninger»
    • Alle avsnitt i Perspektiver består av temasetninger. En temasetning er den setningen som oppsummerer hele avsnittet, og som oftest er den plassert helt først i avsnittet. Kommentarsetningene utdyper eller forklarer temasetningene. I dette undervisningsopplegget skal elevene finne temasetningene og på den måten få gode oppsummeringer av kapitlet. Omfang: ca. 40 minutter.

Filmklipp:

  • Omvendt undervisning: «Andre verdenskrig»
    • Film der en lærer oppsummerer kapitlet «Andre verdenskrig» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
  • «Holocaust» (med arbeidsark)
    • Kun i Ressursbank NB: Sterke bilder!
  • «Krigsindustri»
    • Tysk filmklipp om krigsindustri. (2.05 minutter). NB: Ikke tekstet, på tysk
  • «Krigsmateriell»
    • Tysk filmklipp om produksjon av krigsmateriell. (1.24 minutter) NB: Ikke tekstet, på tysk
  • «Krigsmedaljer»
    • Tysk filmklipp om tildeling av krigsmedaljer i en fabrikk under krigen. (1.29 minutter). NB: Ikke tekstet, på tysk
  • «Tysk propaganda»
    • Tysk propagandafilm som omtaler den amerikanske samfunnet (2.10 minutter). NB: Ikke tekstet, på tysk
  • «Krig i Italia»
    • Tysk film om krigen i Italia (1.53 minutter). NB: Ikke tekstet, på tysk

Tidslinje uten hendelser:

k14

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 14» – kortoggodtperspektiver_kap14
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene» 
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Andre undervisningsopplegg:

Dialog duk: diskuter en problemstilling: dialogduker_kap14

Forfatterne forteller:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s