Undervisningsopplegg:
- «Hvordan jobbe med kapitlet»
- Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
- «Holocaust, problemstillinger» (til film)
- Undervisningsopplegg der elevene først lager et tokolonnenotat og så utformer problemstillinger knyttet til temaet. Klassesamtale både om tema og om hvordan lage gode problemstillinger. Omfang: ca. to skoletimer.
- «Andre verdenskrig, Pilforklaringer»
- Undervisningsopplegg der elevene skal bruke pilforklaringer for å få oversikt over større emner. Mal for pilforklaringer finnes i Perspektiver på side 601. Omfang: ca. 45 minutter.
- «Andre verdenskrig, Temasetninger»
- Alle avsnitt i Perspektiver består av temasetninger. En temasetning er den setningen som oppsummerer hele avsnittet, og som oftest er den plassert helt først i avsnittet. Kommentarsetningene utdyper eller forklarer temasetningene. I dette undervisningsopplegget skal elevene finne temasetningene og på den måten få gode oppsummeringer av kapitlet. Omfang: ca. 40 minutter.
Filmklipp:
- Omvendt undervisning: «Andre verdenskrig»
- Film der en lærer oppsummerer kapitlet «Andre verdenskrig» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
- «Holocaust» (med arbeidsark)
- Kun i Ressursbank NB: Sterke bilder!
- «Krigsindustri»
- Tysk filmklipp om krigsindustri. (2.05 minutter). NB: Ikke tekstet, på tysk
- «Krigsmateriell»
- Tysk filmklipp om produksjon av krigsmateriell. (1.24 minutter) NB: Ikke tekstet, på tysk
- «Krigsmedaljer»
- Tysk filmklipp om tildeling av krigsmedaljer i en fabrikk under krigen. (1.29 minutter). NB: Ikke tekstet, på tysk
- «Tysk propaganda»
- Tysk propagandafilm som omtaler den amerikanske samfunnet (2.10 minutter). NB: Ikke tekstet, på tysk
- «Krig i Italia»
- Tysk film om krigen i Italia (1.53 minutter). NB: Ikke tekstet, på tysk
Tidslinje uten hendelser:
Oppsummeringer:
- «Kort og godt, kapittel 14» – kortoggodtperspektiver_kap14
- Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
- «Fullfør fordi-setningene»
- Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.
Andre undervisningsopplegg:
Dialog duk: diskuter en problemstilling: dialogduker_kap14
Forfatterne forteller: