Knut Nærum om perspektiver i historiefaget
Se filmen og hør hvorfor Knut Nærum mener det er viktig med ulike perspektiver i historiefaget.
Hvem skriver historien?
Som Nærum understreker kan historien se veldig forskjellig ut avhengig av hvem som formidler den.
Her er et opplegg du kan bruke med elevene dine, et opplegg som nettopp skal synliggjøre dette viktige poenget med historiefaget. Opplegget fungerer best for å igangsette refleksjoner etter at dere nettopp har jobbet med et tema i faget.
- La elevene arbeide i par eller i grupper
- Vis gjerne filmen med Nærum innledningsvis og bruk den til en innledende samtale med elevene. Spørsmål kan være
- Hvilke faktorer påvirker fremstillingen av historien, hevder han?
- Hvordan ser det norske samfunnet i dag ut fra ulike perspektiver?
Ta utgangspunkt i det teamet dere akkurat har jobbet med i faget, for eksempel middelalderen i Europa, mellomkrigstiden i Norge eller annet.
- Gi elevene i oppgave å reflektere over hvilket perspektiv de til nå har blitt presentert for i møte med den aktuelle historiske perioden. Hvilken historie har de blitt fortalt? Her kan det være nyttig å nevne SPØKT. Hvilke grupperinger i samfunnet er det vi får høre historien til? Hvilke sider ved samfunnet blir vektlagt? Gjennomfør gjerne en klassediskusjon om dette.
- Gi elevene i oppgave «å skrive historien» sett fra et annet ståsted enn det de til nå har blitt presentert for. Her kan nye perspektiver være historien sett fra …
- de undertryktes side
- de fattiges side
- makthavernes side
- fiendens side
- soldatenes side
- de siviles side
- barnas side
- kvinnenes side
- innvandrernes side
- de eldres side
- republikanerens side
- pasifistens side
- …
Her er det, som du ser, du som historielærer (gjerne i samarbeid med elevene) som kan finne ut hvilke perspektiver som ikke er blitt belyst til nå og som kan være interessante.
Videre har du flere alternativer:
Skriveoppgave
- Gi elevene i oppgave å skrive en fremstilling uten at de bruker mye tid på å sette seg inn i kilder som kan si dem mer om historien sett fra et annet perspektiv. Da er oppgaven først og fremst fin for å bevisstgjøre elevene og stimulere til en diskusjon rundt historiefaget
Kildejobbing
- Gi elevene noen kilder som de kan jobbe med ut fra hvilke perspektiver de har valgt seg. Dette innebærer noe mer forarbeid fra din side. Gjør du det enkelt, holder det med et par-tre kilder, og kilder trenger ikke bare være tekst.
Klassesamtale
- Hva sier denne øvelsen oss om historiefaget?
- Hvilken betydning har det for samfunnet at fremstillingen av fortiden er så preget av dem som formidler den?
- Hvilke konsekvenser bør dette få for dem som forsker på historien, og på deg som historieelev?
Lykke til!