Undervisningsopplegg:
- «Hvordan jobbe med kapitlet»
- Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
- «Imperialismen, Intervju, side 274″
- Undervisningsopplegg der elevene gjennom å formulere spørsmål til ulike parter i konflikten skal bli bevisst på hvilke syn som fantes. Omfang: ca. 30 minutter.
- «Imperialismen, Tankekart, side 266″
- Førlesingsoppgave der elevene bruker et tankekart for å få fram forkunnskapene de har om emnet. Omfang: ca. 30 minutter.
- «Imperialismen, Årsak-virkning, side 274″
- Undervisningsopplegg der elevene deles i grupper og jobber med årsaker til og virkninger av koloniseringen i et valgt land. Forslag og skjema vedlagt. Omfang: ca. 90 minutter.
Filmklipp:
- Omvendt undervisning: «Kampen om verden»
- Film der en lærer oppsummerer kapitlet «Kampen om verden» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
Tidslinje uten hendelser:
Oppsummeringer:
- «Kort og godt, kapittel 10» – kortoggodtperspektiver_kap10
- Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
- «Fullfør fordi-setningene»
- Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.
Andre undervisningsopplegg:
Dialog duk: diskuter en problemstilling:
Forfatterne forteller: