Dette er et uhøytidelig opplegg der elevene skal finne gode spørsmål (forklaringer) til ulike historiske hendelser, personer, begreper eller tilsvarende tilknyttet historiefaget. Opplegget er enkelt å tilrettelegge for ulike elevgrupper og situasjoner, og kan følgelig både brukes ved skolestart eller som et morsomt avbrekk underveis i en opplæringsperiode.
Framgangsmåte
1) Del inn elevene i grupper på 3-4.
2) Skriv opp et rutenett på tavlen. Rutenettet er inndelt i faglige kategorier, og poengsummen i hver rute indikerer hvor mange poeng hver gruppe får for riktig svar. Rutenettet kan for eksempel se slik ut:
3) Bestem hvilken gruppe som skal få starte konkurransen.
4) Valgte gruppe får velge seg en kategori og en vanskegrad, for eksempel “Historiske hendelser 200”. Du leder konkurransen gjennom å “åpne” luken “Historiske hendelser 200”. Her står det for eksempel “Reformasjonen”.
5) Gruppa diskuterer innad hva som kan være riktig spørsmål til dette svaret, og stiller deretter dette spørsmålet til læreren. (Eksempel: “Hva er overgangen fra katolisisme til protestantisme på 1500-tallet?”)
6 ) Dersom gruppas spørsmål er riktig, får gruppa poeng (i dette tilfellet 200) og kan velge seg et nytt spørsmål. Dersom gruppa svarer feil, er det mulig for andre grupper å kaste seg inn i konkurransen. Det er da om å gjøre å være tidligst ute med å rekke opp hånden. Dersom også denne gruppa svarer feil, går forsøket videre til neste gruppe som ønsker å svare.
7) Den gruppa som har flest poeng når alle “lukene” er åpnet, vinner.
Eksempel
Last ned hele som pdf: skolestart_jeopardy
Her finner du et eksempel på spørsmål til elevene plassert i rutenettet (det du skal lese opp for dem når de velger luke).