Undervisningsopplegg:
- Hvordan jobbe med kapitlet
- Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
- Forklar begrepene
- Førlesingsoppgave der elene skal arbeide med å definere sentrale begreper fra emnet. Skjema med begreper vedlagt. Omfang: 30-45 minutter.
- Skjønnlitteratur som kilde: Solens port
- Oppgaver til utdraget fra Solens port, som er omtalt på side 501 og 506 i Omfang: ca. 45 minutter.
- Tolk et bilde: TV-krigen
- Undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i et bilde fra Perspektiver (side 512, øverst) og der elevene også skal vurdere hvordan bilder kan brukes som historiske kilder. Omfang: ca. 45 minutter.
Filmklipp:
- Omvendt undervisning: «Midtøsten»
- Film der en lærer oppsummerer kapitlet «Midtøsten» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.
Tidslinje uten hendelser:
Oppsummeringer:
- «Kort og godt, kapittel 20» – kortoggodtperspektiver_kap20
- Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
- «Fullfør fordi-setningene»
- Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.
Forfatterne forteller: