Kapittel 20: Midtøsten

Undervisningsopplegg:

  • Hvordan jobbe med kapitlet
    • Her finner du ulike forslag til hvordan du kan arbeide med kapitlet.
  • Forklar begrepene
    • Førlesingsoppgave der elene skal arbeide med å definere sentrale begreper fra emnet. Skjema med begreper vedlagt. Omfang: 30-45 minutter.
  • Skjønnlitteratur som kilde: Solens port
    • Oppgaver til utdraget fra Solens port, som er omtalt på side 501 og 506 i Omfang: ca. 45 minutter.
  • Tolk et bilde: TV-krigen
    • Undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i et bilde fra Perspektiver (side 512, øverst) og der elevene også skal vurdere hvordan bilder kan brukes som historiske kilder. Omfang: ca. 45 minutter.

Filmklipp:

  • Omvendt undervisning: «Midtøsten»
    • Film der en lærer oppsummerer kapitlet «Midtøsten» og stiller noen spørsmål elevene kan jobbe videre med. Passer både som før-, underveis- og etteroppgave i arbeidet med emnet.

Tidslinje uten hendelser:

k20

Oppsummeringer:

  • «Kort og godt, kapittel 20» – kortoggodtperspektiver_kap20
    • Skriv ut arket i A3-størrelse og del ut til elevene i starter på arbeidet med kapitlet. Elevene noterer på arket underveis i arbeidet, og får til slutt en god oversikt over sentrale emner.
  • «Fullfør fordi-setningene» 
    • Oppgave der elevene bruker «Har du fått med deg dette»- setningene avslutningsvis i kapitlet til selv å oppsummere. Dette gjør de ved å begrunne (med fordi-setninger) det som skjedde i perioden.

Forfatterne forteller:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s