Eksamen: «Gjør slik, ikke slik»

Vedlagt finner dere noen filmklipp som tar dere gjennom prosessen fra eleven blir trukket ut til muntlig til karakteren er mottatt. Noen av klippene er humoristiske, andre mer seriøse, men felles for dem er at de tar opp sentrale sider ved muntlig eksamen. Og selv de mer humoristiske klippene kan være nyttige å diskutere før eksamen.

For å få et større utbytte av klippene har vi laget noen spørsmål/oppgaver elevene enten kan tenke over alene eller diskutere i plenum. Vi tror både klippene og oppgavene kan gi verdifull trening før muntlig og forhåpentligvis bidra til at elevene er enda bedre forberedt til den store dagen.

Informasjon om hvordan muntlig eksamen foregår, finner du i vedlagte Kurs i muntlig eksamen

Klipp 1: Når du får vite at du kommer opp i historie muntlig

Klippene er litt humoristiske da de viser en veldig glad og ditto irritert kandidat. Klippene kan brukes til en kort samtale rundt hva det kan være fornuftig for elevene å ta med seg inn i forberedelsestiden.

Til diskusjon:

  • Hva gjør historie til et godt fag å «komme opp i»?
  • Kan muntlig eksamen være en god mulighet for deg som elev?
  • Du skal nå arbeide to dager intensivt med faget. Hvordan bør du innstille deg på det?
  • Vær positiv! Muntlig eksamen er en god mulighet til å vise hva du kan. Bruk den!

Les mer om dette i avsnittet «Hvordan forberede deg til muntlig» i Kurs i muntlig eksamen

Klipp 2: Hvordan forberede deg?

Klippene er karikerte, fra den svært konsentrerte og pliktoppfyllende eleven til den ukonsentrerte kandidaten som spiller spill på telefonen, spiser kjeks, chatter og har feil bøker med seg. Samtidig kan vi kanskje kjenne oss igjen i noe av dette?

Til diskusjon:

  • Er det mye annet som skjer i forberedelsesperioden? Hva kan du avlyse?
  • Hva forstyrrer deg når du skal arbeide? Finnes det måter å unngå dette på?
  • Har du en god plan for den perioden du skal forberede deg? Hva bør den inneholde?
  • Bør du diskutere problemstillinger og disposisjon med noen?
  • Kan det være en fordel å holde presentasjonen for noen andre før selve eksamen? Hvem kan du spørre om å hjelpe deg?

Les mer om dette i avsnittet «Hvordan forberede deg til muntlig» i Kurs i muntlig eksamen

Klipp 3: Slik hilser du på sensor

Muntlig eksamen er en litt spesiell situasjon, en situasjon eleven kanskje bare opplever en gang i livet. De kjenner eksaminator fra før, mens sensor ofte er helt ukjent. I klippene er det vist to situasjoner som kan åpne for en diskusjon om hvordan man kan opptre under muntlig eksamen.

Til diskusjon:

  • Hva viser de to klippene?
  • Hva viser eleven med de to ulike måtene å starte eksaminasjonen på?
  • Er det viktig å presentere seg for sensor? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Er det andre ting du bør ha tenkt gjennom i forhold til eksamenssituasjonen? Hva med klær, sminke, mobiltelefon og annet?

Les mer om dette i avsnittet «Hvordan forberede deg til muntlig» i Kurs i muntlig eksamen

Klipp 4: Slik starter du presentasjonen

Klippene viser to ulike introduksjoner til presentasjonen eleven skal holde.

  • Gi en kort omtale av de to ulike innledningene. Hvilke styrker og svakheter har de?
  • Foreslå tre stikkord for hva som kjennetegner en god innledning.
  • Foreslå tre stikkord for hva som kjennetegner en dårlig innledning.
  • Hvilke hjelpemidler kan du bruke for å lage en god innledning?

Klipp 5: Slik klarer du samtalen

Klippene viser to utdrag fra en tenkt samtale mellom eksaminator og kandidat.

Til diskusjon:

  • Hvordan svarer eleven i de to klippene? Hva gjør han rett/feil? Diskuter gjerne svarene med en medelev/i grupper/i plenum.
  • I samtalen vil sensor både oppklare eventuelle misforståelser og finne ut hva du vet om andre emner i faget. Hva bør du som elev gjøre for å overbevise sensor?
  • Om du er usikker på et spørsmål sensor stiller, hvordan kan du få hjelp til å besvare det?

Les mer om hvordan du klarer samtalen iKurs i muntlig eksamen.

Klipp 6: Om du trenger en pause

Klippet viser en elev som har fått «jernteppe», en elev som kanskje på grunn av nervøsitet ikke klarer å gjennomføre muntlig eksamen. Det er ulik praksis på skolene om hvordan et slikt problem kan løses, men både sensor og eksaminator ønsker at du som elev skal få vise hva du kan, uavhengig av hvor nervøs du er. De vil derfor finne løsninger om det skulle oppstå en situasjon der du av en eller annen grunn trenger en pause. Kanskje trenger du bare et minutts pause og litt vann, kanskje kan en liten gåtur hjelpe litt, kanskje vil alt gå bedre etter en kort tur ut i gangen? Snakk gjerne med læreren din om dette før muntlig eksamen, da vil dette gå helt fint selv om du blir litt nervøs før du skal inn.

Klipp 7: Når du mottar karakteren

Klippene viser to ulike situasjoner, en elev som blir overlykkelig for en god karakter, og en som blir veldig frustrert over en dårligere karakter. I klippene overdriver eleven noe, men det er viktig at du også har tenkt gjennom hvordan muntlig eksamen skal avsluttes.

Sensor vil enten rett etter eksaminasjonen eller noe senere på dagen gjennomgå din besvarelse med deg, og da vil du også få en begrunnelse for hvorfor karakteren ble som den ble. Still gjerne oppfølgingsspørsmål til denne begrunnelsen om det er noe du lurer på, men husk at disse må knyttes til de vurderingskriteriene som gjelder for oppgaven du har fått og eksaminasjonen.

Lykke til!

Her kan du se alle klippene i sammenheng

2 tanker om “Eksamen: «Gjør slik, ikke slik»

  1. Likte ikke helt den siste, det hadde vært bedre hvis dere hadde gitt han samme karakter på begge bare at dere viste hvordnan man skulle reagere. Uten om det var dette veldig nyttigt

    • Hei!
      Takk for tilbakemelding! Godt poeng du kommer med, vi tar det til etteretning. Er det andre filmer/eksempler du kunne tenke deg å finne på bloggen?

      Mvh.
      Ellen-Marie Miljeteig
      Gyldendal Undervisning

Legg igjen en kommentar