Visste du at …?

pc_persp

Er du ny bruker av Perspektiver? Da er du kanskje interessert i tips om hvilke ekstraressurser som finnes til verket?

Perspektiver-bloggen er «navet» for alle nettressursene, så her på disse sidene finner du tilgang til en rekke ulike opplegg du kan bruke i historieundervisningen din. Her er en oversikt over hva du kan finne.

Perspektivers kildepakke

Perspektivers kildepakke finner du en rekke verktøy, undervisningsopplegg, filmer og selvfølgelig et stort utvalg av kilder du kan benytte sammen med elevene dine. Noen av oppleggene er små og raske å gjennomføre, andre er større og kan gi god dybdelæring for elevene. Her er noe av innholdet i kildepakka:

  • Lærerveiledning: Slik bruker du kildepakka
  • Film: «Gjør slik, ikke slik»
  • Film: «Steg for steg – arbeid med kilder»
  • Film: Muntlige kilder – historien om …
  • Film: Historisk gåte
  • Kort og godt: Oppsummert kildekurs
  • Undervisningsopplegg: Kart som kilde
  • Undervisningsopplegg: -ismer og kildetolkning
  • Undervisningsopplegg: Brudd og kontinuitet
  • Undervisningsopplegg: Imperialismen – motiver og argumentasjon
  • Undervisningsopplegg: Henrettelsen av Quisling
  • Nettvett ved kildebruk
  • Kildevettregler
  • Hvordan føre kildehenvisninger?
  • Kildebank
  • Quiz: Er du en kildeekspert?
  • Diplom

Perspektivers hjelp til muntlig eksamen-pakke

Perspektivers eksamenspakke er mye brukt, og den inneholder blant annet:

  • Kurs i muntlig eksamen (for elever)
  • Eksempeloppgaver
  • Tips til eksaminasjonssamtalen
  • Vurderingsskjema
  • Filmer: «Gjør slik, ikke slik»
  • Oppsummeringsark til eksamen

Perspektivers skolestartpakke

Her har vi samlet ulike opplegg det kan være en ide å innlede skoleåret med i historiefaget. Av opplegg finner du blant annet:

  • Film: Slik starter vi skoleåret med historieundervisning
  • Film: Ventetiden
  • Hvem skal ut? (Aktivisering av forkunnskaper)
  • Når skjedde det? (Kronologi)
  • Hva er historie for deg? (Bevisstgjøring)
  • Hva betyr begrepene? (Begrepsinnlæring)
  • Hvordan begrunne? (Argumentasjon)
  • Jeopardy (Repetisjon/argumentasjon)
  • Film: Hva er historie for deg?

Ressurser: kapittel for kapittel

Her finner du svært mange opplegg du kan bruke med utgangspunkt i de ulike delene og kapitlene i Perspektiver, for eksempel:

  • Hvordan jobbe med kapitlet?
  • En rekke små og større opplegg knyttet til innholdet i kapitlene
  • Omvendt undervisningsfilmer
  • Historiske filmklipp
  • «Kort og godt»: hjelp til å oppsummere kapitlene
  • Tidslinjer
  • Dialogduker til de viktigste problemstillingene
  • Filmer: «Forfatterne forteller»
  • … og mye annet

Undervisningstips

Under denne fanen har vi samlet opplegg som på forskjellige måter lar elevene arbeide med mer overordnede problemstillinger i faget. Disse er altså ikke nødvendigvis knyttet til et spesielt kapittel, men kan brukes i arbeidet med de fleste emnene i faget. Vi nevner her noe av det du finner:

  • Film: Aslak Sira Myhre: Er historiefaget viktig?
  • Dialogduker
  • Min familie i historien
  • Snu undervisningen / flipped classroom
  • Fra del til hel
  • Hvem skal ut?
  • Når skjedde det?
  • Kongen som ble kokt

Oppsummeringer

Underveis i skoleåret, om det er etter gjennomgang av et tema eller som avslutning på en termin, kan det være gode grunner til at elevene skal oppsummere det de har tilegnet seg av kunnskaper og ferdigheter. Under fanen Oppsummeringer finner du ulike varianter der elevene selv skal oppsummere, som for eksempel:

  • Oppsummering med problemstillinger
  • Oppsummering med tankekart
  • Oppsummering med SPØKT
  • Oppsummering med «Hvem skal ut?»
  • Oppsummering med VØL
  • Oppsummeringsark til kapitlene
  • Oppsummeringsark for før og etter jul
  • Oppsummering med quiz

Dialogduker

Dialogduker/diskusjonsduker hjelper deg med å skape muntlig aktivitet i klasserommet gjennom at elevene får konkrete oppgaver de i en gruppediskusjon skal løse. Du finner dialogduker til alle de store emnene i faget.

Omvendt undervisning

Omvendt undervisning (flipped classroom) er korte forelesningsfilmer til de ulike kapitlene i verket. Hver film avsluttes med problemstillinger elevene bør ha tenkt gjennom før timen. Filmene passer både som forarbeid til timene, som filmer dere kan se og diskutere i plenum og som repetisjon etter at et emne er gjennomgått.

Film: Forfatterne forteller

Dette er korte filmsnutter der forfatterne av de ulike kapitlene raskt oppsummerer det viktigste kapitlene handler om, samt svarer på noen sentrale problemstillinger fra emnene som behandles. Filmene kan brukes både som før- underveis- og etterlesningsaktivitet med elevene, og kan gi en rask og enkel oversikt over noe av det elevene bør ha tilegnet seg.

Perspektiver Smartbok

Perspektiver Smartbok er den digitale utgaven av læreverket, beriket med mange ekstraressurser i tillegg til innlest tekst, notatfunksjon, søk- og zoomfunksjon. Alle undervisningsoppleggene fra Perspektivers ressursbank vil du også finne i Smartbok. Les mer på www.smartbok.no

Perspektiver Ressursbank

Perspektiver Ressursbank er verkets nettside. Her har vi samlet undervisningsopplegg, filmer, oppgaver og en rekke andre ressurser du kan bruke i undervisningen din. Ressursbanken er gratis, og finnes i en egen versjon for lærer i tillegg til elevenes åpne nettside. Om du ønsker å slippe innlogging, finner du de aller fleste ressursene fra Ressursbanken også på Perspektiver-bloggen.

 

www.gyldendal.no/perspektiver

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s